Mobile Wars ? Episode II

Av Rune Rinnan - 01.jun.2006 @ 10:13

Mobil IP-telefoni er neppe en bransjeomlegging, slik teleselskapene liker å kalle det. Det ser mer ut til å være starten på en ny mobil innovasjonsbølge som vil snu opp ned på etablerte globale konkurranseposisjoner. Fast IP-telefoni via bredbånd derimot, er kun ytterligere en kostnadseffektiv funksjon i en langvarig internettbølge.

 

Internett brakte for 10 år siden bredbånd ut til PC-ene. Det førte til en eksplosjon i bruksområder for PC-en, innen alt fra nettaviser til nettbank, reisebestilling, nettspill, firmainformasjon, etc. Først de siste to årene er bredbånd blitt benyttet til IP-telefoni som erstatning for fasttelefonens separate telefonlinje. Fast IP-telefoni via bredbånd kan neppe kalles visjonært, det er kun enda en kostnadseffektiv bruk av det innovative Internettet.

 

Mobil IP-telefoni kan derimot bli den utløsende faktor for å bringe trådløst, åpent bredbånd ut til mobilterminalene. Det kan føre oss inn i en ny dot.com-bølge for mobil utvikling. Bruksområdene for mobilterminaler kan få en like eksplosiv utvikling som bredbåndet førte til for PC-en. Konsekvensene av et gjennombrudd for mobil IP-telefoni vil derfor være helt forskjellig fra følgene av økt, fast IP-telefonibruk.

 

I startfasen av internettutbredelsen forsøkte ulike aktører å flytte sine eksisterende forretningsmodeller over på nettet uten å ta hensyn til sine nye kundegruppers adferd. Avisene forsøkte å ta betalt for bruk av nettavisene helt til reklamefinansiering ble akseptert både av annonsører og lesere. Posten og Telenor forsøkte også å ta betalt pr. e-post som ble sendt. Tilsvarende forsøk på taksering av ulike mobile tjenester kan forventes inntil nye mobile forretningsmekanismer finner sin form. Offentliggjøring av Microsofts mulige kjøp av et mobilreklameselskap 25. mai gir en pekepinn om retningen dette vil ta.

 

Fasttelefon er kun en kostnad de fleste forsøker å bli kvitt. Mobiltelefon derimot, er blitt nødvendig for å være tilgjengelig og for å organisere så vel dagligliv som næringsliv. I næringslivet har mobil kontaktliste, kalender og push-mail blitt den nyttige kjernen i utviklingen, slik Microsofts Word, Powerpoint og Outlook var det for utviklingen av PC-bruken. Mobilens bruksområder vil øke kraftig dersom all verdens applikasjonsutviklere kan basere seg på trådløst Internett i stedet for dagens begrensende GSM-standarder. 

 

Det åpne, trådløse bredbåndet er nøkkelen til at nye aktører kommer på banen for å utfordre mobiloperatørenes lukkede og gjennomregulerte nett. Da det samme skjedde innen trådbasert Internett, beholdt etter hvert teleaktørene deler av sine naturlige posisjoner som bredbåndsleveranser til fast pris, e-post leveranser, skreddersydde bedriftsløsninger, etc. Innholdsleverandører og applikasjonsutviklere fikk etter hvert fritt spillerom til å utvikle sine forretningsmodeller på toppen av den fastprisede internett-infrastrukturen. Det er ikke unaturlig at det samme vil skje for mobilbruk basert på trådløs internettilgang.   

 

Så lenge mobiloperatørene har hatt enerett på mobiltelefoni via sine konsesjonsbelagte lukkede nett, har mobil innovasjon og tjenesteutvikling hatt trange kår. Tilgang på mobil IP-telefoni over det åpne, trådløse Internett vil kunne endre radikalt på dette forholdet.

 

Mange aktører vil forsøke å skaffe seg posisjon innen segmentet for Mobil IP-telefoni. Flere vil tilby teknologiske løsninger, men mangle markedsforståelse og muskel. Eksisterende aktører vil tilby mobil IP-telefoni som add-on for å forsvare etablerte posisjoner (bredbånd med inkludert IP-telefoni, fast IP-telefoni, inkludert mobilbruk til kostpris, GSM telefoni med UMA roaming, etc.). I det korte perspektivet vil høyst sannsynlig vinnerne være de rå og fokuserte angripere som kun tilbyr GSM og mobil IP-telefoni med kundevolum som eneste mål. 


– Until The Empire fights back in Episode IV…


Kommentarer:
Postet av: Espen

Nettrevolusjon på nett?

01.jun.2006 @ 12:15
Postet av: r0x0r

Alt dette bunner ut i pris.
Hverken bruk eller tjenester vil eksplodere før dette blir relativt billig.
Se på GPRS.

01.jun.2006 @ 15:14
Postet av: Vind

Tøft innlegg!
Neste spørsmål blir hvem som er Darth Vader eller Yoda? Noen Forslag?

01.jun.2006 @ 17:55
Postet av: Vind

Hvem er Darth Vader og hvem er Yoda??

02.jun.2006 @ 08:22
Postet av: r0x0r

Darth Vader = Oss forbrukere

Yoda = Teleselskapene, i det de klarer å konvertere oss til å bruke tjenestene deres i stor grad. Ref. pris.

Spørsmålet er hvem som blir Jar Jar Binks. Den irriterende tullingen som ødelegger hele inntrykket.

02.jun.2006 @ 13:01
Postet av: Knut Haakon Flottorp

Før du uttaler deg, så kjenn litt til det du prater om. Hvis ikke så blir det gjerne fyllerøre som dette.

.. om du da ikke regner med å omksrive et par fysikklover i neste slag da. Jo da kan det skje. Heldigvis er det noen igjen som ikke sov seg gjennom skolen.

04.jun.2006 @ 22:37

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://app.nettblogg.no/trackback/ping/1386776
hits